tiistai 24. maaliskuuta 2020

Terveisiä eteläisestä Afrikasta

Elämyksellinen ja todella mielenkiintoinen loma eteläisessä Afrikassa on nyt ohi. Pääsimme onneksi turvallisesti kotiin. Matka koostui kolmesta osiosta: Victorian Falls Zimbabwessa, Rovos Rail -junamatka Zimbabwesta Etelä-Afrikkaan ja safari Etelä-Afrikassa.

Maisemat Victoria Fallsilla ovat vertaansa vailla. Sadetakki oli tarpeen.

Veden voimaa

Hotellimme oli vuonna 1904 rakennettu Victoria Falls -hotelli, jossa pystyi aistimaan siirtomaa-aikaisen tunnelman. Hotellissa ovat majoittuneet useat julkisuuden henkilöt Britannian kuninkaallisten lisäksi.

Kävimme tutustumassa lähikylässä paikallisten arkipäivään. Tyttöjen asema on surkea. Jos he ovat onnekkaita, he saavat käydä muutaman vuoden koulua. Sitten onkin vuorossa avioliitto. Moniavioisuus on itsestään selvää.
Rovos Rail, African Pride. Tuli tunne, että siirryttiin ajassa
taaksepäin viktoriaaliselle ajalle. Kaikki oli luksusta, kaikki oli
mietitty yksityiskohtia myöten. Palvelu oli erinomaista. Junassa
on 20 vaunua. Matkustajia oli 30.      ´

Junassa on useita viihtyisiä oleskeluvaunuja. Tämän vaunun takaosassa on maisemaosasto.
Tässä toinen oleskeluvaunu

Junan ruokailluvaunu. Illallisella oli pukukoodi, miehillä puvun takki ja solmio. Kaikissa hyteissä, joita kutsuttiin sviiteiksi, on omat wc ja suihku.

Viimeinen osuus oli safariosuus Entabenin yksityisellä safarialueella Etelä-Afrikassa. Maisemat ovat todella kauniita. Tässä yksinäinen gnuu taustanaan kaunis vuoristomaisema.
Tämä leijona makoili tiellä eikä antanut autollemme tilaa ohittaa. Kaunis se on. Meillä oli kaksi safariajoa päivittäin, ensimmäinen aamulla klo 6 ja toinen illalla.

Kirahti on kaunis eläin.

Safarilla majoitus oli hieman erilaista kuin Victoria Fallsilla tai junassa. Yövyimme tällaisissa kanvasrakenteisissa taloissa. Mukavuudet oli kyllä, wc ja ulkosuihku. Yöt olivat mielenkiintoisia, monet äänet kuuluivat sisään telttaan, mm leijonien mourinta. Iltaisin vartijat saattelivat meidät telttoihimme, koska leirialue ei ole aidattu.

Matkalla luettua. Postauksia tulee lähiaikoina.

Laitan puutarhablogiini enemmän kuvia matkasta. Nyt siellä on tällä hetkellä enemmän kuvia Victoria Fallsilta.

Nyt sitten aloitamme 14 päivän karanteenin. Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

1. Huippua ja tervetuloa onnistuneesti takaisin!! Upeat kuvat puhuvat vahvaa kieltään once in a lifetime -kokemuksen puolesta, ja onhan tuossa karanteenissa nyt se positiivinen puoli, että ehditte sulatella rauhassa kaikkea koettua ja nähtyä. Näistä ilahduttavista kuvista suurkiitos, jatkokertomuksia odotellen:)
    P.S, Kanssakulkija, jota ei julkisiin kulkuvälineisiin juurikaan saa, ihastui suuresti postauksesi junavaunuihin, joten ans kattoo...

1. Kiitos Takkutukka. Todellakin, onnekkaasti pääsimme takaisin kotiin. Rovos Rail on kyllä sellainen kokemus, jota on vaikea kuvailla, eli laita vaan suunnittelu käyntiin.

2. Upeita kuvia!! Kiitos virtuaalisesta matkasta, josta sain nauttia täällä koronakotoilun lomassa :)

1. Kiitos Mari. Koronatilanne on Suomessa muuttunut rajusti matkamme aikana. Toivotaan, että tilanne rauhoittuu. Onneksi on luonto ja kirjat.

3. On siellä kyllä upeat maisemat, ja tuo junamatka oli varmasti myös todellinen elämys! Ihanaa, että saitte reissun tehtyä onnistuneesti, kelpaa sitä nyt karanteenissa muistella. Kiitos kun saimme olla matkassa mukana näiden kuvien myötä!

1. Aivan, nyt karanteenissa matkaa on kiva muistella ja tehdä valokuvavalintoja. Kuten arvata saattaa, kuvia tuli otetuksi runsaasti. Karsiminen on aina aikamoinen urakka, kun ei oikein raskisi luopua mistään.

4. Oi mitkä maisemat, onpa ollut elämysloma matka sinulla, hyvä että pääsit ajoissa pois ja ette sairastuneet matkalla.Surkea on suomenkin tilanne kaikkien kauppojen ynm.liikkumisien suhteen,
    mutta anoppi 90v. tipparoi siellä Joensuussa, ja ihmettelee kun ei paljon ihmisiä ole liikkeellä, me olemme n.600 km. päässä, emmekä voi estää häntä.Mutta Joensuussa taitaa olla aika normaalia silti liikkumisenkin kannalta.?

1. Oli tämä sellainen todellinen elämysmatka. Kyllä täällä Joensuussa saa vielä liikkua. Meidän karanteenimme sujunee mukavasti niin kauan kuin saamme ulkoilla ja kauppakassipalvelu toimii.

5. Hienon matkan olet tehnyt!
    Onneksi pääsit ajoissa kotiin!

6. Hienot kuvat tässäkin blogissasi.
    Olen ihastunut safareihin ja luonnonpuistoihin. On aivan eri asia nähdä eläimiä luonnollisessa elinympäristöönsään kuin eläintarhoissa.
    Tuo juna on vähän toista kuin Trans-Siperian juna.
    Nyt vaan hiljaiseloa hetken aikaa.
    Hyviä lukuhetkiä!

7. Hyvä, että ehdit juuri ja juuri pois ennen kuin tilanne lentokentillä pahenee ja korona leviää Afrikkaankin massiivisesti.

Kun tämä pandemia on ohi ehkä parin kolmen vuoden päästä, niin maailma on toisenlainen. Minä pelkään, että tämä on vasta alkua. Suomessakin pahin tilanne on ehkä juhannuksen aikaan ja riskiryhmäläisen pitäisi varoa syksyyn saakka. Karensseja ei voi jatkaa loputtomiin, joten saapa nähdä, mitä vielä näemme.

Mukavia kevätpäiviä ja matkan muistelua sinulle!

8. Hienoja kuvia. Junamatka oli varmasti eksoottinen kaikessa loistossaan. Siirrynpä toiseen blogiisi tutustumaan matkakokemuksiisi paremmin.

9. Oi mille matkalle olet päässyt, varmasti ikimuistoinen kokemus!