Yksitoistavuotiaan Riley Maysin on muutettava serkkujensa Alecin ja Sachin luo, koska hänen perheensä - äiti ja täti - ovat kuolleet. Täti oli erityisen rakas Rileylle, ja siksi Rileyn on vaikea sopeutua uuteen ympäristöön serkkujensa luona. Riley vetäytyy ja on paljon yksin. Huoneeseensa hän rakentaa kuumaiseman, josta hän saa lohtua. Menee kymmenen vuotta, ja hitaasti elämä voittaa, Riley oppii nauttimaan luonnon kauneudesta ja myös serkkujen seurasta. Erityisen tärkeäksi Rileylle tulee perheen kuopus Kiran, hauras ja persoonallinen lapsi, jonka rakas harrastus on keräily.
Vaughn Orr on menestyskirjailija. Hän on kirjoittanut neljä kirjaa, jotka kaikki ovat saaneet suuren suosion. Mutta nyt 29-vuotiaana hän tuntee, että kirjoittaminen on täysin jumissa. Lisäksi lapsuuden traagiset muistot täyttävät ajatukset. Vaughn pakenee, lähtee ajamaan pois New Yorkista ja päätyy bensatankin tyhjennyttyä Wisconsiniin Alecin ja Sachin maatilalle. Perhe on vieraanvarainen ja rakastava. Riley vetäytyy syrjään keskusteluista, ja pian Vaughn vaistoaa, että Rileylla, samoin kuin hänellä itsellään, on salaisuuksia, jotka painavat mieltä. Tilanne monimutkaistuu, kun Riley ja Vaughn tuntevat molemminpuolista ihastusta.
Traagisten tapahtuminen piilottaminen käy heille molemmille liian vaikeaksi. Totuudet tulevat julki, molemmat käyvät läpi tunnemyrskyjä pyrkiessään sulattamaan toisen kokemuksia. En halua kertoa enempää kirjan tapahtumista, jotta en spoilaa lukukokemusta, mutta sen voin taata, että lukija yllättyy Rileyn ja Vaughnin traagisista nuoruusvuosien kokemuksista.
Kirjan teemoja ovat särjetty lapsuus, koskettava rakkaustarina ja suhde luontoon. Luontokuvaukset ovat kauniita ja eläviä. Pystyin tuntemaan tuulenvireen ilmassa ja näin yöperhosten tanssivan ympärilläni. Vanderah hyödyntää luontoteemoissa omaa taustaansa ekologina. Kirjan tunnelmassa on hivenen taikuutta, mutta maagiseen realismiin kirjan kuvaukset eivät yllä.
Tämä oli minulle ensimmäinen Vanderahin teos. Kirjassa oli paljon potentiaalia, mutta kokonaisuus ei täysin vakuuttanut minua. Mutta jos pidät kirjoista, joissa on ongelmallisia päähenkilöitä ja paljon luontoaiheisia kuvauksia, saatat pitää tästä teoksesta.
PS. Olipa mukava, kun äänikirjassa oli kaksi lukijaa.
