keskiviikko 22. tammikuuta 2025

Sanna Nyqvist: Rannalla: Miten kirjailijat löysivät meren.



                                                                        
Sanna Nyqvist: Rannalla: Miten kirjailijat löysivät meren. Tammi. 2024. Kannen suunnittelu Markko Taina. Storytell. Lukija Karoliina Kudjoi.  7 t 12 min. 

Sanna Nyqvist on tietokirjailija ja yleisen kirjallisuustieteen professori Helsingin yliopistossa. Nyqvist on valinnut Rannalla-teokseensa viisi kirjailijaa, jotka ovat kirjoissaan tavalla tai toisella kuvanneet merta ja meren rantoja: Jane Austinin, August Strindbergin, Marcel Proustin, Virginia Woolfin ja Tove Janssonin. Lukijaa odottaa ihastuttava matka Jane Austinin kanssa Englannin etelärannikolle ja August Strindbergin kanssa Tukholman kauniiseen saaristoon. Marcel Proust viihtyy Normandian levollisissa maisemissa ja Virginia Woolfin suosikkirannat löytyvät puolestaan Cornwallista, vaikkakin kirjassa kuvatun Majakka-teoksen tapahtumat sijoittuvat Skotlantiin. Meri ja luonto, erityisesti Klovharun saari, ovat aina olleet voimakkaina läsnä Tove Janssonin elämässä niin maalauksissa kuin myös kirjoissa.

Näiden viiden kirjailijan tekstien kautta avautuu rantojen merkitys, niiden kauneus ja lumo. Kuvaukset yltävät aina 1800-luvun alusta tähän päivään asti. 1800-luvulla rannoille mentiin viihtymään ja parantamaan terveyttä. Tällaisiin huvituksiin työväestöllä ei ollut mahdollisuutta osallistua. Rantakävelyt ja rantakulttuurista nauttiminen yleensäkin oli yläluokan huvia. Rantoihin liittyy oleellisena osana meri. Meren kauneus ja aaltojen rauhoittava ääni ovat kautta aikojen olleet nautinnollisia kokemuksia, mutta toisaalta meri on myös arvaamaton, voimakas ja pelottavakin. Nyqvist nostaa esille kiinnostavan näkökulman. Kun kirjan juoni vie henkilöhahmot meren rannalle, on kirjassa odotettavissa juonenkäänteitä, yleensä jokin positiivinen tapahtuma.

Nyqvist herättää lukijan pohtimaan tapaa, miten luemme kirjojen maisemakuvauksia. Ovatko maisemakuvaukset helppo harppoa tai peräti ohittaa? Nyqvist toivoo, että lukija malttaa pysähtyä, koska maisemakuvauksista avautuu kiinnostavia näkymiä eri ympäristöihin.

Kirjallisuuden ammattilaisena Nyqvist analysoi valitsemiensa kirjailijoiden tekstejä selväsanaisesti, ammattitaitoisesti ja monipuolisesti. Luonnollisesti ne kirjailijat, jotka olivat minulle entuudestaan tuttuja, kiinnostivat minua eniten. Marcel Proust oli kirjailijoista ainoa, jonka teoksia en ole lainkaan lukenut. Nyqvistin analyysit Jane Austinin ja Tove Janssonin meri- ja merenrantakuvauksista viehättivät minua eniten. 

Nyqvistin valitsemat kirjailijat muodostavat rantakuvausten jatkumon 1800-luvulta alkaen tähän päivään asti. Ehkäpä voimme odottaa kirjalle jatko-osaa, jossa käsiteltäisiin meren mukanaan tuomia haasteita ja vaaroja saaren asukkaille, kuten vaikkapa Ulla-Lena Lundbergin teoksessa Jää (Schildts & Söderström 2012), Sally Salmisen teoksessa Katrina (Teos 2018) tai Roy Jacobsenin teoksessa Näkymättömät (Sitruuna 2022). 

Nyqvistin teos oli yksi Finlandia-ehdokkaista vuonna 2024. Kirja todellakin ansaitsi ehdokkuuden, niin kiehtova ja ammattitaidolla tehty kirja tämä on. Markko Taina on suunnitellut kirjalle tunnelmallisen kannen.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti