perjantai 7. elokuuta 2020

#NOTTOBEREADTAG


Huomasin Main Kirjasähkökäyrä-blogissa tämän haasteen. Kiinnostava haaste. Tervetuloa mukaan! 


1. Klassikko, jota et usko lukevasi


Marcel Proust: Kadonnutta aikaa etsimässä. Luulen, että se on minulle liian vaikea kirja.

2. Kirja, joka ei sovi yhteen arvojesi kanssa

Science fiction -kirjallisuus ei ole minua koskaan kiinnostanut. Tosin ei varmaankaan ole kyse siitä, että se ei sopisi yhteen arvojeni kanssa, mutta kiinnostusta ei vaan ole.


3. Liian pitkä kirja


Kalle Päätalon Iijoki-sarja kiinnostaa todella paljon, mutta on se aika pitkä, 26 osaa. Tänään kävin divarissa ja ostin Iijoki-sarjan ensimmäisen osan Huonemiehen pojan. Eli jospa se tästä alkaa. 


4. Kirja sellaisesta genrestä, jota et yleensä tykkää lukea


Veera Jahnin kirja Paljon kaikesta tuli minulle yllätyksenä arvostelukappaleeksi. Kirjan tavoitteena on tarjota kiireisille ihmisille tienviittoja kohti omaa sisäistä vahvuutta. Tuskin olisin omaehtoisesti tarttunut tähän kirjaan. Mutta kirja osoittautuikin mukavaksi ja myös hyödylliseksi kirjaksi.


5. Suosittu kirja, josta et ole kiinnostunut


Leon Donnan kirjat eivät minua syystä tai toisesta kiinnosta. Joskus vuosia sitten olen lukenut jonkun hänen kirjoistaan, mutta siihen se jäi.


6. Kirja, jota et lukenut, tai et tule lukemaan loppuun


Mario Vargas Ljosan kirja Maailmanlopun sota piti jättää kesken. Se ei vaan vetänyt.


7. Kirja, jonka toivoisit jättäneesi lukematta


Näitä kirjoja on aika paljon. Minulla on tapana sanoa, että en enää tässä iässä tartu kirjoihin, jotka eivät kiinnosta minua. Mutta ei se ihan niin mene. Monesti luen ne vielä ihan loppuun asti. Tässä muutama:

Pia Leinon Yliaika, Wexi Korhosen Kuka pelkää kuolemaa, Minna Lindgrenin Ehtoolehdon tuho ja Marko Hautalan Kuiskaava tyttö.

8. Kirja, joka on ollut lukuhyllylläsi/listallasi vuosia, mutta jota et ole vieläkään lukenut


Anni Kytömäen Kivitasku.

Hyvää viikonloppua ja hyvää elokuun jatkoa! Puutarha jaksaa vielä kukoistaa.



8 kommenttia:

  1. Kiva lukea vastauksiasi :)
    Veljeni sai joka joulu Päätalon kirjan lahjaksi. Sitten eräänä jouluna pukki tai pukin muori oli sekoittanut lahjat ja minä sain Päätalon kirjan lahjaksi. Sain kyllä nopeasti anovan puhelun veljeltäni, sillä Päätalon uusin kirja oli hänelle aina joulun kohokohta. Kiusasin kyllä vähän, että taidan itse pitää sen. Hauska muisto. Luin kyllä muutaman kirjan veljeni kirjasarjasta. Olen myös vieraillut Päätalon kotitalolla Taivalkoskella.

    VastaaPoista
  2. Kiva haaste, hauska miettiä kirjakokemuksia näinkin päin. Minäkin haluaisin käydä tuolla Taivalkoskella. Jos intoudun lukemaan tuota Iijoki-sarjaa, niin voi olla, että matka käy jonakin kesänä tuonne Taivalkoskelle.

    VastaaPoista
  3. Kiva haaste!
    Tsemppiä Päätalom lukemiseen!

    VastaaPoista
  4. Kyllä, samaa mieltä, kiva haaste on. Vähän erilainen. Kiitos tsemppitoivotuksista! Katsotaan, miten käy.

    VastaaPoista
  5. Päätalon sarja ei ole minun juttuni, mutta hienoa, jos innostut sarjaa lukemaan. Yliaika jäi minulla kesken. Donna Leonin dekkareista olen tykännyt, vaikka viime aikoina sarja on ollut minulla tauolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva haaste tämä oli, hauska pohtia kirjoja näinkin päin. Luulin, että olin ainoa joka ei tykännyt Yliajasta, tuntuu että sitä on niin kehuttu.

      Poista
  6. Kivat vastaukset Anneli! Donna Leon ei ole purrut minuunkaan... Syksyn uutuusruuhka alkaa kohta, jääkö Kivitasku jalkoihin taas :)) Se on hieno teos ja Kytömäeltä ilmestyy uuttakin. No, kaikkea ei ehdi tietystikään!

    VastaaPoista
  7. Tämä on kiva haaste. Niin paljon olisi hyviä kirjoja. Jälleen on hyvä kirjasyksy tulossa eli valintoja pitää vaan tehdä.

    VastaaPoista